Dział ds. Pomocy Dziecku i Rodzinie
- Ewelina Gronek – Iwaszko – kierownik Działu ds. Pomocy Dziecku i Rodzinie (gronek.e@pcpr.elk.pl)
- Dorota Iwaszko – inspektor (iwaszko.d@pcpr.elk.pl)
- Ewelina Gutowska – inspektor (gutowska.e@pcpr.elk.pl)
- Anna Wesołowska – pomoc administracyjna (wesolowska.a@pcpr.elk.pl)
- Renata Luty – specjalista pracy socjalnej (luty.r@pcpr.elk.pl)
- Marta Narewska – koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (narewska.m@pcpr.elk.pl)
- Katarzyna Matysiak – koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (matysiak.k@pcpr.elk.pl)
- Izabela Felkner – koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (felkner.i@pcpr.elk.pl)
- Natalia Kłoczko – koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (kloczko.n@pcpr.elk.pl)
- Karol Malinowski – koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (malinowski.k@pcpr.elk.pl)
- Wioleta Gołębiowska – pracownik socjalny (golebiowska.w@pcpr.elk.pl)
- Bożena Barwikowska – pracownik socjalny (barwikowska.b@pcpr.elk.pl)
- Renata Luty – pedagog – dyżury: wt. i czw. 14.00-16.00 (luty.r@pcpr.elk.pl)
- Justyna Lulewicz – psycholog – dyżury: pn. wt. śr. czw. pt. – 7.00-15.00 (lulewicz.j@pcpr.elk.pl)
1. Do zadań Zespołu ds. Pieczy Zastępczej należy:
-
zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców,
-
prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
-
prowadzanie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenie rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno – pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą,
-
organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
-
organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego,
-
zapewnienie rodzinom zastępczym, prowadzącym rodzinne domy dziecka oraz dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby,
-
kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej,
-
sporządzanie opinii o kandydatach na rodziców zastępczych,
-
sporządzanie opinii dla rodziny zastępczej niezawodowej, która będzie starała się o zawarcie umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej,
-
zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych,
-
organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy,
-
współpraca ze środowiskiem lokalnym, ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi,
-
zapewnienie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego,
-
zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
-
dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej oraz oceny rodziny zastępczej pod względem predyspozycji do pełnienia powierzonej im funkcji oraz jakości wykonywanej pracy,
-
zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
-
opracowywanie 3- letnich powiatowych programów rozwoju pieczy zastępczej,
-
organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku,
-
przygotowywanie we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą planu pomocy dziecku,
-
wydawanie opinii w przedmiocie wytoczenia przez Dyrektora PCPR powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej,
-
sporządzanie opinii w przedmiocie ustania przyczyny umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej i możliwości powrotu dziecka do jego rodziny na potrzeby postępowania sądowego w tej sprawie,
-
opiniowanie przeniesienia dziecka z placówki do innej placówki tego samego typu,
-
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu rozwój specjalistycznego wsparcia,
-
podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
-
pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł krajowych i unijnych,
-
udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
-
nadzór merytoryczny nad placówkami opiekuńczo- wychowawczymi,
-
przedstawianie Staroście i Radzie Powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy.
2. Do zadań Zespołu ds. Pomocy Instytucjonalnej i Świadczeń należy:
-
wydawanie skierowań małoletnich do placówek opiekuńczo – wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu ełckiego,
-
wydawanie skierowań do Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Nowej Wsi Ełckiej,
-
nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem Ośrodka Interwencji Kryzysowej,
-
prowadzenie spraw związanych z ponoszeniem odpłatności oraz zawieraniem porozumień z powiatami, na terenie których przebywają w pieczy zastępczej dzieci pochodzące z terenu powiatu ełckiego,
-
prowadzenie spraw związanych z ponoszeniem odpłatności oraz zawieraniem porozumień z powiatami, z których pochodzą dzieci przebywające w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo- wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu ełckiego,
-
prowadzenie spraw związanych z ponoszeniem opłat przez gminy, z których pochodzą dzieci przebywające w rodzinach zastępczych i placówkach funkcjonujących na terenie powiatu ełckiego lub za które powiat ełcki ponosi koszty utrzymania,
-
przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo- wychowawcze, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich , zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
-
pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się,
-
planowanie środków finansowych na realizację zadań związanych z funkcjonowaniem rodzin zastępczych oraz z usamodzielnieniem wychowanków ,
-
przygotowywanie i realizacja projektów z zakresu pomocy usamodzielniającym się wychowankom,
-
ustalanie odpłatności oraz zwolnienia z odpłatności rodziców, których dzieci przebywają w pieczy zastępczej,
-
udzielanie pomocy w formie poradnictwa ofiarom przemocy domowej,
-
realizacja programów korekcyjno- edukacyjnych dla sprawców przemocy,
-
opracowywanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy,
-
sporządzanie sprawozdań finansowych z udzielonej pomocy rodzinom zastępczym i wychowankom, wniosków na Zarząd w zakresie dotyczącym pracy działu, obsługa systemów informatycznych obowiązujących w pomocy społecznej,
-
przygotowywanie oceny zasobów pomocy społecznej, o której mowa w art. 16a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ,
-
współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
-
udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
3. Do zadań Ośrodka Interwencji Kryzysowej należy:
-
podejmowanie interdyscyplinarnych działań na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu, w celu przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej, w tym:
-
udzielanie pomocy w formie poradnictwa socjalnego i prawnego,
-
udzielanie pomocy psychologicznej poprzez przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych,
-
zapewnienie schronienia w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia osób i rodzin, które zostały dotknięte przemocą domową,
-
diagnozę sytuacji kryzysowej i w zależności od rozpoznania, podjęcie dalszych działań na rzecz osób w kryzysie, by zapewnić im kompleksową pomoc.
Interwencją kryzysową obejmuje się osoby i rodziny bez względu na posiadany dochód.